The first song I ever heard was the voice of my mother. Her whole being is a song. And through her hands: Schumann - Scenes from Childhood. Having an alto timbre she collected Gramophone records of Kathleen Ferrier singing Brahms’ Alto Rhapsody as well as Mahler’s Rückert Lieder and Das Lied von der Erde.

Singing for me has always been a Song of the Earth. Throughout many periods of my life this work of Gustav Mahler together with Schubert’s Winterreise has always come back to meet me on my singing path.

And every time it mirrors a different strength, quest, and emotion. Singing for me means an endless path of deep encounters in life.

An eternal searching for deepness and simplicity in the sound to be able to reach another's heart. And now I have been given the gift of sharing to others all what has been given to me; I feel the key to my inner search always lies in finding a true sound in oneself.

Singing for me means being a mother myself. The most true music will always be the Song of the Earth for my child.”

My biography

Mezzosopraan Christianne Stotijn werd geboren in Delft en studeerde viool en zang aan het conservatorium van Amsterdam. Nadat zij haar diploma viool behaalde, zette zij haar zangstudie voort bij Udo Reinemann, Jard van Nes, en Dame Janet Baker. In de loop der jaren won zij diverse belangrijke prijzen, waaronder de prestigieuze ECHO Rising Stars Award 2005/6, in 2005 de Borletti Buitoni Trust Award en in 2008 de Nederlandse Muziekprijs. Bovendien werd zij in 2007 verkozen tot BBC New Generation Artist.

Christianne is een gepassioneerd vertolker van liederen. Onder begeleiding van pianisten Joseph Breinl en Julius Drake, met wie ze al jarenlang als duo samenwerkt, zong zij in de belangrijkste concertzalen ter wereld. In kamermuziekverband treedt zij regelmatig op met onder andere altviolist Antoine Tamestit, haar broer, contrabassist Rick Stotijn en het Oxalys Ensemble.

De dirigent Bernard Haitink heeft een grote invloed gehad op haar muzikale loopbaan. Onder diens leiding zong zij met orkesten als Het Koninklijk Concertgebouworkest, Boston Symphony Orchestra, Chicago Symphony Orchestra en London Symphony Orchestra.

Ook zong zij samen met vooraanstaande dirigenten zoals Claudio Abbado, Ivan Fischer, Esa-Pekka Salonen, Yannick Nézet-Séguin, Andris Nelsons, Gustavo Dudamel, Vladimir Jurowski en Jaap van Zweden in repertoire als: La Mort de Cléopatre en Les Nuits d’été van Berlioz, Seapictures van Elgar, Phaedra van Britten, Moessorgski's Liederen en dansen van de dood, Mahler's Rückert Lieder en Kindertotenlieder, de Neruda-Songs van Peter Lieberson, Fünf neapolitanische lieder van Hans Werner Henze en Wagner's Wesendonck Lieder en Sieben frühen Lieder van Alban Berg.

Christianne zong diverse wereldpremières van hedendaagse componisten. Zo heeft Michel van der Aa de cyclus 'Spaces of Blank' aan haar opgedragen in 2009 samen met het Koninklijk Concertgebouworkest. In 2013 zong Christianne Stotijn de wereldpremière van 'Totentanz' van componist Thomas Adès tijdens de Proms in de Royal Albert Hall te London. Ook op de operapodia was zij regelmatig te zien en te horen. Zo vertolkte zij onder meer de rol van Pauline in Pique Dame in de Opera van Parijs, de rol van Isabella in L'Italiana in Algeri tijdens het Festival d'Aix-en-Provence, speelde ze Ottavia in Poppea bij de Nederlandse Opera en Teatro Campoamor in Oviedo en het Teatro Arriaga in Bilbao. Zij zong de rol van Cornelia in Giulio Cesare en de rol van Neris in Medea in de Koninklijke Muntschouwburg in Brussel en bij de Nederlandse Opera eveneens Cornelia. Ze speelde de titelrol in Tamerlano in het Royal Opera House in Covent Garden en zong een concertante uitvoering van Wagners Tristan und Isolde in de rol van Brangäne. In 2014 zong zij de rol van Marfa uit Moessorgski's La Khovanshchina aan de Oper Stuttgart. Zij zong in 2019 in Taiwan de rol van Marguerite uit Faust van Berlioz. In 2020 maakte zij haar rol-debuut in Strasbourg aan de Opéra National du Rhin in de rol van Kundry in Wagner’s Parsifal.

Sinds 2014 leidt Christianne Stotijn de Udo Reinemann International Masterclasses te Brussel. Sinds 2021 is Christianne Stotijn als zangdocente verbonden aan de Hochschule für Musik, Würzburg. Christianne heeft een Stichting opgericht, welke eigen educatieve producties verzorgd. Met het bedenken en uitvoeren van vernieuwende muziekprojecten, zowel voor het bestaande en nieuwe concertpubliek, als voor kinderen, wordt gestreefd naar een vorm van overdracht en vertellen die breder is dan het zingen van liedteksten in de traditionele recital-vorm.

Zo bracht zij een muziektheater over het leven van de Joodse dagboekschrijfster Etty Hillesum: Die Weise von Liebe und Tod en de kindervoorstelling: De Uilenpriesteres van Orplid.

De muziek van Christianne Stotijn werd uitgebracht op het label Onyx en sinds 2014 bij Warner Classics. Voor haar opname van liederen van Tsjaikovski, ontving zij in 2010 de BBC Music Magazine Award. Voor het label MDG nam Christianne Stotijn een werk op dat haar na aan het hart ligt: 'Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke' van Frank Martin. Voor deze opname werd zij onderscheiden met de ECHO Award ‘Liedeinspielung des Jahres 2008.

Haar album ‚If the Owl calls again’ kreeg de Gramophone’s editor’s choice met de woorden: Eclectic and engaging throughout, this recital has a strong sense of personality–and personal choice–running throughout it.`` –Gramophone Editor's Choice, July 2015.

Haar meest recente cd werd uitgebracht bij Deutsche Grammophon in 2020 met: Totentanz van Thomas Adès in samenwerking met de Boston Symphony Orchestra onder leiding van Thomas Adès.

About me

Artist’ s biography

The Dutch mezzo-soprano Christianne Stotijn was born in Delft and studied violin and voice at the Conservatorium van Amsterdam. After obtaining her solo violin diploma she continued her vocal studies with Udo Reinemann, Jard van Nes and Dame Janet Baker. Over the years Christianne has won numerous awards, including the prestigious ECHO Rising Stars Award 2005/2006, the Borletti-Buitoni Trust Award in 2005, and the Nederlands Muziekprijs in 2008. In 2007 she was selected as a BBC New Generation Artist.

Christianne is a passionate interpreter of art songs. Accompanied by the pianists Joseph Breinl and Julius Drake, with whom she has a longstanding duo partnership, she has appeared in the world’s leading concert venues. She regularly performs chamber music with musicians such as the violist Antoine Tamestit, her brother the double bassist Rick Stotijn and the Oxalys Ensemble.

The conductor Bernard Haitink has had a profound influence on Christianne’s career. Under his direction she has performed with orchestras including the Royal Concertgebouw Orchestra, Boston Symphony Orchestra, Chicago Symphony Orchestra and London Symphony Orchestra.

Christianne has also worked with world-class conductors such as Claudio Abbado, Ivan Fischer, Esa-Pekka Salonen, Yannick Nézet-Séguin, Andris Nelsons, Gustavo Dudamel, Vladimir Jurowksi and Jaap van Zweden, performing repertoire including: Alto Rhapsody by Brahms, Berlioz’s La Mort de Cléopâtre and Les Nuits d'été, Elgar’s Sea Pictures, Britten’s Phaedra, Mussorgsky's Songs and Dances of Death, Mahler's Rückert Lieder, Knaben Wunderhorn and Kindertotenlieder, the Neruda Songs by Peter Lieberson, Fünf neapolitanische Lieder by Hans Werner Henze, Wagner's Wesendonck Lieder and Sieben frühe Lieder by Alban Berg.

She has performed diverse world premières of contemporary works. For instance, Michel van der Aa jointly dedicated his song cycle Spaces of Blank to Christianne and the Royal Concertgebouw Orchestra in 2009. In 2013 she sang the world première of Totentanz by Thomas Adès at the Proms in the Royal Albert Hall, London.

Christianne also appears regularly on the operatic stage. She has sung the role of Pauline in Pique Dame at the Paris Opera, Isabella in L'Italiana in Algeri at the Festival d'Aix-en-Provence, Ottavia in Poppea at the Dutch National Opera, the Teatro Campoamor in Oviedo and the Teatro Arriaga in Bilbao. She sang Cornelia in Giulio Cesare at the Théâtre de la Monnaie in Brussels and at the Dutch National Opera. Other major engagements have included the title role in Tamerlano at the Royal Opera House in Covent Garden and the role of Brangäne in a concertante performance of Wagner’s Tristan und Isolde. In 2014 she appeared as Marfa in Mussorgsky’s La Khovanshchina at Oper Stuttgart. In 2019 she performed the role of Marguerite during a concertante performance of La Damnation de Faust with the National Taiwan Symphony Orchestra.`{`Einde van tekstterugloop`}`In 2020 she made her role-debut as Kundry in Wagner’s Parsifal at the Opéra du Rhin in Strasbourg.

Since 2013 Christianne Stotijn is the artistic director of the Udo Reinemann International Masterclasses, based in Brussels.Since 2021 she teaches as Professor für Gesang an der Hochschule für Musik, Würzburg.

Christianne Stotijn’s recordings are brought out by the Onyx label and Warner Classics. In 2010 her recording of Tchaikovsky songs received the BBC Music Magazine Award. For the MDG label Christianne recorded a work close to her heart: Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke by Frank Martin. This recording earned her the ECHO Award ‘Liedeinspielung des Jahres 2008’ Her Album ‘If the Owl calls again” received the Gramophone’s editor’s choice with the comment:

“Eclectic and engaging throughout, this recital has a strong sense of personality- and personal choice-running throughout it ”Her most recent cd from 2020 with Thomas Ades’ Totentanz recorded with the Boston Symphony Orchestra for the Deutschen Grammophon label won a Gramophone award. September 2022